FREDAG: Kliat svansen + Behandling

Idag när Mimmi o jag kom till stallet
(Mikan var på Partaj hos någon skolkamrat)
så fick vi veta att Palette hade stått och
gnuggat/kliat svansen och den såg lite härjad
ut i svansroten. Över halva stallet har haft dessa
problem och ingen vet vad det kommer ifrån.

Gulliga Jenny hade medel som vi fick låna så vi
kunde behandlade svansen direkt
.
1.Gnuggade in T-röd med en svamp i svansroten
och ca 25-30cm ner av svansen och lät det verka
i ca 20min.
2. Tvättade svansen med Head & Shoulder (för mjäll)
schampo och sköljde ut det noga med ljumet vatten,
sen handuks torka svansen.
3. Masserade in babyolja i svansroten för att
motverka uttorkning.
Denna prosedur har visat sig vara super effektiv
och man ska bara behöva göra det 1ggr.
Hon var jätteduktig, var lite trippig först när jag
sköljde svansen med vattenkannan men sen gick
det bra. MÅNGA äpplen och morötter som belöning.

Efter det gick Mimmi/Palatte & Kristin/Lia ner
och red i lilla ridhuset.
Blev barbacka idag med.

Daisy och jag gick ut i hagen och fyllde på vatten,
gick inte att mocka då klockan hade hunnit bli
halv 9 = kolsvart.

Fotade först utan blix och det syns inte mycket.
Så mörkt var det.


Blev lite bättre med blixt.
Mörkret hindrade inte Daisy ifrån att vilja spela boll.



Efter några kickar på bollen gick vi in och mockade boxen och
fixade maten så allt var klart när dom kom tillbaka närmare halv 10.

Palette äter sitt kvälls foder.




God Natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0