Onsdag: Anonymt inlägg på kommentarer

Tisdag: Mimmi i paddocken:
Sadeln på halsen, händerna i magen och benen en halvmeter
nedanför magen..

ANONYMT INLÄGG
--------------------------------------------------------------------------------

Mimmis kommentar:

Ja ursäkta mig då, om du som är anonym inte gillar hur jag
rider men det är ju himla fegt och inte skriva vem det är som
klagar och tycker sig veta vad som är fel.

Jag vill få en del saker klara för det finns en förklaring till de
saker du klagat, det finns ingen som helt anledning och klaga
på det  sakerna då du inte vet någonting om vårt liv med Palette.

Jag är 168 lång och äger en ponny med min familj,
jag har växlat mellan ponny och häst i 2 år innan vi köpte
Palette och det är flera väldigt hästkunniga personer som
bett mig rida många olika ponnysar igenom åren.
Jag har då inte vuxit på ungefär 4-5 år så jag kan ju inte ha
blivit längre sen dess.
Dessutom så skulle tränare och domare som jag ridit för
säga något om de tycker jag är för lång.
Jag har jätte dåligt ögonmått, det kan du fråga alla som
känner mig men till och med jag ser att mina ben inte hänger
en halv meter under magen.
Mina hälar är någon cm under magen och det spelar ingen
roll för jag sitter ändå inte och sparkar och slår henne i magen
hela tiden med hälarna eller sporrar utan har lärt henne och
lyssna på en liten, lätt skänkel.
Åh vad det är underbart med en häst som lyssnar på vad
jag säger åt henne att göra.  Men en sak är ju klar nu,
att jag inte är för lång och det har jag ju flera vittnen på.

Det är en svårriden ponny och det säger alla som ridit
henne, vi har fått bygga upp musklerna nästa helt ifrån
början ifrån att vi köpte henne och nu efter ett år syns det
hur mycket vi kämpat.
Men fortfarande finns det inte tillräckligt med muskler
för att hon ska orka gå i en hög form ett helt pass
men det är något vi jobbar på. 
Varför jag rider med händerna lite längre bak med en lite
längre tygel är för att jag hon behöver plats för halsen.
Jag kan då lätt flytta fram händerna efter att jag jobbat
intensivt i några minuter i högre form utan att behöva störa
henne för mycket i munnen genom att hålla på att länga
och korta tygeln.
Vi tar det stegvis ungefär som när man tränar intervallträning
du vet. Jobba, jobba, jobba och sen vila och
jobba, jobba, jobba och sen vila, ja du förstår nog.
Jag kör varierad träning och rider inte på det sättet varje gång.

Visst kan jag också trycka ihop henne till en hög och
stadig form direkt, jag kan också sitta och sparka på henne
om jag vill men det är något jag aldrig skulle göra.
Förklaringen till det är att jag rider dressyr och det sättet att
rida på kallas inte dressyr.  I dressyr ser du till och få hästen
lösgjord och avslappnad och lyhörd på hjälperna.
Mitt mål är inte att rida en stel och emotsträvvande häst
utan få henne lösgjord.
Vi är ett team hon och jag, vi lyssnar på varandra och vi blir
bara starkare och starkare tillsamman och jag tror att det
beror på att hon får känna sig avslappnad vid ridpassen.
Hon vet att hon inte får en ryttare på sig som sliter och drar
i munnen och sparkar söder henne med sporrar.
Om jag skulle sitta och skänkla hela tiden skulle hon bli väldigt
sur på mig och man vet inte, kanske ligger man på backen tillslut.
Jag förstår om hon skulle säga ifrån om jag gjorde så emot henne
för det är obekvämt  (Hon är en bestämd dam när hon vill).
Och tillslut efter ett tag skulle hon bli skänkeldöv vilket skulle
vara en av våra värsta mardrömmar.

Jag vet inte vad du ser för fel med sadeln men vi skulle ju
kunna ha en kurs i sadling du och jag om du vill,
om du inte vet hur sadeln ska ligga?
Det är inte alltid så lätt som man tror med hur sadeln ska ligga,
men en sak är jag säker på, om sadeln skulle ligga fel
skulle jag inte kunnat rida henne på det sättet.
Hon blir direkt stel och motsträvig och kan absolut inte ta
ut rörelserna ordentligt. Jag vet det eftersom att vi varit i den
situationen med en sadel som inte passade eller låg bra.

Jag tycker inte att jag ska behöva sitt och förklara mig
såhär för någon anonym som klagar som inte ens själv
är ridlärare, instruktör eller domare och där av inte har
någon utbildning. Men tydligen så tycker folk att det är så kul
och klaga på andra och jag förstår inte varför,
är det de ända sättet för de människorna att må bra?
Om du nu tycker att det ser så hemskt ut skulle ju du
kunna kontakta mig och prata med mig om vad som är så fel?
Eller min instruktör kanske om du skulle våga och säga
emot en utbildad tränare?

Och nu kommer det säkert komma en kommentar om att
jag sitter och pratar om hur bra och duktig vår häst är
och ja det gör jag!!!
Jag står på mig det och den åsikten kan ingen ändra på
men hon är fasiken en duktig ponny! 
Och oj ,va vi har utvecklats med henne och jag kommer
tävla med henne tills jag blir 18 och fortsätta rida henne
efter det för jag har ridit många olika hästar men har aldrig
träffat en sådan läromästare och go häst som hon förut!
Såklart vi älskar henne då det är vår häst, det är en
familjemedlem som vi träffar varje dag och hon är ju så underbar.
Det tycker väl alla om sina djur eller? Alla som har djur
älskar väll inte någon annans djur mer än de älskar sitt eget?

Tack för en helt onödig kommentar och tack för att jag
kommer vara pisstrött imorgon för att jag var tvungen att
skriva detta meddelande så att klockan hunnit bli halv 1
och ja, jag kände mig tvungen!
För att jag är så trött på att folk klagar och är gnälliga
och ursäkta uttrycket men helt idiotiska och falska hela tiden.
Man får gärna tycka olika saker men varför kan man inte
lägga fram det som ett tips då istället för att lägga fram
det som ett klagomål?
Jag börjar bli riktigt förbannad rätt utsagt på allt tjafs,
lägg ner och skaffa er ett eget liv istället för att lägga er i andras!!!

Tack
Mvh Mimmi


-----------------------------------------------------------------------------------

Det du inte vet som har skrivit detta inlägg anonymt,
är tyvärr inte så annonym som du tror, då det går att
spåra IP nummret och vi vet vem du är i Spånga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0